onsdag 2 mars 2011

Taxi var god dröj.....


Under de senaste veckorna har jag två gånger per dag åkt taxi mellan Thaastrup utanför Köpenhamn och Falconer Allé i Köpenhamn, där mitt hotell ligger och slagits av tanken:

Hur många olika vägar kan det rimligtvis finnas mellan dessa två punkter på kartan?

Då jag anser mig ha relativt gott lokalsinne, börjar jag ana bedrägerier i mångkronorsklassen, men lik förbannat är summan densamma varje gång jag ska betala min resa.

Danska taxichaufförer, eller ja, danska kanske är att ta i, men taxichaufförer i alla fall, ja taxi kanske är att ta i, men chaffisar är de ju eftersom de skjutsar mig, har uppenbarligen en färdig digital kartbok som talar om exakt vad resan mellan två punkter kostar, oavsett vilken väg de åker.

Det är nog banne mig det mest renhåriga jag någonsin upplevt, ombyte och nya upplevelser varje dag men till samma fasta pris, känn på den Taxi Stockholm och Kurir eller allt vad ni heter..

Om du vill veta allt om ett land eller den staden du befinner dig i ska du givetvis åka taxi, då de vet allt om det mesta och gärna delger dig allt du vill veta och gärna skickar med dig några visdomsord på vägen, helst på danska för att stimulera språkådran man bär på (detta förutsätter dock vanligtvis att man åker taxi i Danmark).

Det enda som är lite negativt med taxi i vårt kära grannland är beställningsförfarandet eftersom de envisas med att prata snabb Jyllands-dialekt på alla nummer du ringer och blixtsnabbt föreslår massa nummer du ska trycka som snabbval för att komma till den faktiska beställningen. Om du inte har öronen spetsade och är snabb på mobilfingret hinner du höra väderprognosen för Bornholm flera gånger innan du till slut kopplas fram.

När du så slutligen kommer fram till en mänsklig röst och utnyttjar hela ditt språkkunnande för att beskriva din geografiska position med danska siffror, ord och allt förstår de ingenting utan jag får raskt byta till engelska eller svenska....eller helt enkelt göra som i min YouTube favorit "Det danska språket" tala otydligt och använda mig av ordet Kamelåså vid upprepade tillfällen, då kommer de minsann inom 10 minuter....

Ha en dejlig aften......

Dannebrogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar