måndag 11 februari 2013

Vad är det vi äter?


Dagligen kommer nya avslöjanden om mystiskt innehåll i vår mat. Det är med skräckblandad förtjusning jag nu blir varse om att det kanske finns spår av inte bara häst utan även möjligtvis Rumänska åsnor i mina kötträtter. Var ska detta sluta?

Jag har länge misstänkt att något var fel, när jag har känt ett allt mer tilltagande behov av att dra kärror av olika typer, inte bara bakom bilen, utan även för hand när tillfälle bjuds. Vid allt fler tillfällen har jag kommit på mig själv med att vilja dra kundvagnen bakom mig, framför allt när jag passerar charken.

Då jag under senare tiden även börjat purra en del när jag ser en fontän, stärker det bara mina misstankar om att kycklingfilén från Kronfågel egentligen är stadsduva, vilket säkerligen kommer släppas som en bomb i media inom kort.

Mina funderingar gällande detta skrämmande falskskyltande kring innehållet i vår mat är framförallt:

1. Är åsneköttet giftig, eller ger det bara ett ökat karotenbehov och potentiellt gulnad hy?
2. Smakar duvan lika bra som en i bur uppväxt övermedicinerad broilerkyckling?
3. Är det lika mycket vatten i Duvfileérna som i Kycklingfiléerna?
4. Kommer ICA:s och COOP:s egna mjölk från kor eller är det något annat djur som ligger bakom drycken?
5. Är det tryggare att köpa produkter från Felix än från Findus?

När ICA nu också drar tillbaka ostar som inte går att hyvla och kött (Kotletter) som är märkt med 2011 istället för 2013, inser jag att det är tillbaka till naturen som gäller för mig.

Här ska ystas ost och styckas kött för hand från och med nu, ska bara upprätta en distributionskanal direkt mot Rumänien eller något annat land med höga etiska krav kring djurhållning och transporter av detsamma.



Kan man äta minkar förresten?


/Fredrik
  

2 kommentarer:

  1. Är det du som tagit upp alla 4 skottkärrorna från uthuset och ställt framför entren?


    Puss puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är undertecknad som är skyldig till omlokaliseringen, har även flyttat upp en spark eller två ifall någon vill åka släde :-)

      Radera