lördag 21 augusti 2010

Vilse i majonnäsens huvudstad...slut på semestern



Efter en lång härlig semester är jag så tillbaka i tjänst. Mjukstart är inte aktuellt i min bransch, så redan under söndagen finner jag mig på väg till Arlanda för att möta min kollega Martina och sätta mig på planet till Amsterdam. Båda har ju haft semester så en viss apati och trötthet kan våra medresenärer antagligen ana när vi lunkar genom gaten och bordar 737:an med destination Schiphol, eftersom jag försöker använda mitt MedMerakort som ID.

En av de största fördelarna med att jobba i Amsterdam är att alla företags huvudkontor samt de flesta hotellen ligger i närheten av flygplatsen, vilket gör logistiken till en bisak under alla Hollandsvistelser. En tanke som slår mig varje gång jag kliver in i den gigantiska men ändå välorganiserade ankomsthallen är, hur litet och malplacerat Arlanda måste vara för en Sverigebesökare.

Eftersom Martina ska köra den större delen av det 11 veckor långa projektet i Amsterdam, är jag endast med som en kombinerad stadsguide och projektuppstartare, eftersom jag är van att jobba i projekt med Quest PSO och känner deras rutiner, dessutom har jag jobbat mycket i Amsterdam tidigare.

Redan efter några timmar hos kunden på måndagen, kan vi konstatera att de (holländarna) som vanligt är mycket trevliga och bra att jobba med, även om de av någon märklig anledning har tagit sig majonnäs över huvudet. Vad är det egentligen med holländarna och deras majonnäs? Majonnäs fungerar i och för sig bra till friterad mat, vilket är lite av en konstart i Holland. Allt som kan friteras plus lite till är friterat till oigenkännlighet och kallas kort och gott "Krokett". Kroketterna serveras alltid med "Patat" (En grövre variant av Pommes Frites) och simsalabim, där har vi behovet av majonnäs.

Luncherna på den lilla, väl maskerade, kontorsområdesrestaurangen innebar inga överraskningar i den bemärkelsen, antingen äter man smörgåsar eller så freebasar man i "Krokett och Patat"-landet.

Då projektet flyter fint, bestämmer vi oss för en tur till centrala Amsterdam på jakt efter en bra middag, utan majonnäs och kroketter, gärna i utkanterna av det famösa "Redlight District", vi kan ju leka turister när vi ändå måste äta. Vi bestämmer oss efter en kortare stadsvandring för Tapas på holländskt vis, med en pilsner, dock ej Heineken som enligt holländarna serveras i gröna flaskor bara för att dölja att den är bryggd på kanalvatten.

En sista semesterkänsla infinner sig, när solen tittar fram och vi avnjuter en kall pilsner på en uteservering längs en vacker kanal i den vackra staden Amsterdam. I morgon, tisdag, väntar mer arbete och för mig en resa tillbaka till Svedala och Linköping, där jag har för avsikt att tillbringa onsdagen.....

På onsdagskvällen får jag så mellanlanda i Gammelbo hos min förkylda sambo innan torsdagen för mig till Sumpan och planering av massa arbetsresor under september....ska visst bli halvnorrman följt av tysk med lite holländska spår, gärna med inslag av danska och östgötska...

Ha en skön helg alla glada, själv ska jag spika lite mer läkt för att koppla av....


"Friedrich van der Hammerskajft"

1 kommentar:

  1. Amsterdam verkar underbart, dit ska jag garanterat någongång! Men ingen majonäs tack!

    SvaraRadera