lördag 17 november 2012

Historien kan göra ont....

Jag och mina söner tillbringade en underbar helg i den fantastiskt vackra och intressanta staden München, från vilken jag har många härliga minnen. Helgen skapade många nya minnen som kommer att bestå för evigt, liksom mina söner redan upplyst mig om (tack jag älskar er med).

Till trots av en härlig inramning med besök på såväl Oktoberfest Museum såväl som BMW Welt, kommer ingen av oss glömma en 3 timmar lång vandring genom det gamla koncentrationslägret Dachau, 15 minuter utanför München.

Vad kan driva en människa att utsätta en annan människa för de grymheter som redovisas med bevis redan vid porten där "Arbeit Macht Frei" berättar för dig att vägen till frihet är endast ett arbete så hårt att få någonsin kommer att passera den porten åt andra hållet.

Jag kan inte förstå hur ett förakt kan bli så stort att du är beredd att inte bara förtala en annan människa utan också ta ifrån dem deras livskraft steg för steg tills ingenting längre finns kvar och de är redo att låta sina medmänniskor dö för att se en ny dag gry. Den typen av grymhet som man lyckades få ett folk, eller delar av ett folk att stödja, måste aldrig upprepas igen, aldrig igen.

Det finns inget försvar och det går aldrig att förneka, det handlar om ren ondska. Ta med era ungdomar till dessa platser innan de rakar av sig håret och börjar skrika "Sieg Heil", det finns fortfarande en möjlighet att vi slipper se detta igen.

Ett stort tack till våra tyska värdar som ser det som sin plikt att berätta historien för omvärlden.







By The Way, Jimmy Åkesson, du kanske skulle skicka din egen lilla SD Schutzstaffel på träningsläger till Dachau, nu när de har tagit TimeOut från demokratin!!!

Auf Wiedersehen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar