tisdag 18 augusti 2009

Renoveringshelvetet..en varm och skön plats


Spika pärlspont i hallen....Spika panel på ytterväggarna.....Såga golvlist till hallarna..Bygga ställning mot 8 meter hög vägg...Måla brädor och läkt för utbyggnaden...Renovera spegeldörrar med värmepistol, slipmaskin och tålamod...Bygga hyllor utifrån hemmakonstruerad ritning...Sätta in nya (gamla) fönster i utbyggnaden och få dem öppning och stängbara, men samtidigt raka....

Alla dessa punkter matchar givetvis min roll som IT-konsult ypperligt illa, men men, sommaren har visat mig att även i den mest inbitna "datornörden" döljer sig en Byggar-Bob av oanad kaliber. Semestern har oavkortat med endast uppehåll för mindre utflykter inriktat sig mot ovanstående aktiviteter. Med min fantastiska tur har det funnits aktiviteter både inomhus som utomhus, vilket gjort mig fullständigt väderoberoende.

Jag insåg ganska snabbt att toppen av min amatörsnickarkarriär var nådd när jag med ett fånigt leende satte på mig snickarbyxorna av shortsmodell, fulla med listiga fack, fickor och hållare för både verktyg, tumstockar och spik i olika dimensioner, tänka sig att ett besök på Jula-varuhuset i Borlänge kan ha en sådan effekt på en 40-åring. I det ögonblicket kändes verkligen IT-världen avlägsen och jag började till och med fundera på om mina förfäder som var möbelsnickare nu applåderade högljutt i sina himmelska snickerifabriker.

Efter den händelsen kan det bara gå utför, så medan jag fortsätter mitt amatörsnickrande där hemma likt en testosteronstinn Martin Timell, överlåter jag från och med nu de mer avancerade byggmomenten till professionella snickare, som gladeligen och med ett för amatörsnickaren ofattbart tempo swingar tigersågar och hammare över min utbyggnation. Allt jag ansåg som problematiskt eller svårberäknat är lugnt och inga problem enligt dem, trevligt.

Jag hoppas deras Active Directory crashar på byggfirman, då j-vlar ska de få se på proffs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar