torsdag 31 december 2009

Dags att summera ännu ett år....


Det är nu dags att rannsaka sig själv efter ännu ett rasande snabbt avverkat år. Har jag levt upp till det jag föresatte mig att klara av under året, eller har jag åtminstone nått en liten bit på väg? Med min på gränsen till deliriska optimism, där det bara existerar halvfulla glas och inga halvtomma, så är svaret givetvis JA! Varje tusenmila-marsch börjar med ett litet steg, så det är väl klart att jag har lyckats med ett och annat även under 2009.

Jag har efter 13 roliga år på mitt jobb klippt av världens mest hållbara navelsträng för att testa ett helt nytt företag och söka nya utmaningar inom mitt arbetsområde.
Jag har nästan ett utbyggt hus (påminn mig själv om att lova det inför 2010), det återstår nu mest finlir för att kunna kalla det slott, eller i alla fall "ett stort jävla hus".
Jag väger 10 kilo mindre än för ett år sedan (påminn mig själv om att vi tar 10 till nästa år).
Min Maria har äntligen startat sitt drömprojekt, det egna företaget, så att våra antikviteter kan sluta samla damm i förråden.
Min äldsta dotter har tagit studenten, min äldsta son har börjat gymnasiet, min yngsta son har börjat högstadiet och min sladdis är fortsatt vild men charmig.
Min mor har äntligen blivit av med sitt hjärtflimmer efter en lyckad operation och flera jobbiga år.

Ja, listan kan bli lång när man börjar summera året 2009. Jag hoppas att 2010 blir lika händelserikt, roligare än 2009 och fyllt av livsglädje. Eftersom man som vanligt börjar ett nytt hälsosamt liv varje nyårsdag ska jag avsluta året med en riktig gourmetstund, här följer min nyårsmeny:


Förrätt:
Räk och Lax Toast, serveras med ett lätt bubblande vitt vin.

Huvudrätt:
Fläskfile Chutney med Hasselbackspotatis, serveras med ett fylligt italienskt rödvin

Dessert:
ChockladPannacotta med färska jordgubbar, serveras med likör och kaffe.

Vickning:
Lite läckra ostar med tillbehör.

Livsnjutning och tolvslaget:
En liten Glenlivet Archive för att kittla gommen och äkta Champagne till tolvslaget.

Ni som nu planerar att festa ut det gamla året och in det nya, glöm inte att det finns bättre sätt att inleda ett år på än med en präktig blykeps och gamnacke, så låt ringaren i Notre Dame stanna i Notre Dame och inte ringa in det nya året i pannbenet på er.


Ring, klocka ring........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar