måndag 8 november 2010

Är detta verkligen ett problem?

Under mina många resor brukar jag försöka uppleva och ta till mig så mycket som möjligt från den miljö jag befinner mig i. När jag inte arbetar tar jag därför alltid på mig turistrollen och kallar mig själv lite William Hurt-inspirerat för "Den tillfällige turisten". Men trots all den energi jag lägger på att förstå kultur och vardag på främmande orter, är det ofta de små sakerna som får mig att fundera.

Ett exempel på saker som ger mig huvudbry, dök upp helt oväntat när jag trött och sliten stod och väntade på mitt bagage i Oslo efter några dagar i Stavanger. Jag pratade i telefon med min chef och lät samtidigt min blick vandra runt på mina medresenärer och på de skyltar som finns överallt på flygplatser, när jag helt plötsligt stannar upp och koncentrerar mig lite extra på en skylt som just passerat förbi i flackandet.

På kanten på bagagebandet sitter följande skylt:

Jag är tvungen att avsluta samtalet och se om fler av min medresenärer uppfattat skylten, eller om jag blivit galen. Skylten påvisar förbud mot att springa eller hoppa hopprep på bagagebandet.
Är detta ett problem i Norge? Jag skulle antagligen ha kommit på många saker att förbjuda på ett bagageband innan jag kom till joggaren och hopprepshopparen.

Jag tittar mig omkring igen för att kunna uppfatta eventuell flätbeprydda piger eller joggande guttar på bagagebanden som omger mig i ankomsthallen, men ingenstans kan jag se dem. Uppenbarligen ger skyltarna önskad effekt och jag kan lägga ännu en notering till mina handlingar om beteendet i olika länder. För att precisera det lite ytterligare, kan jag betona att det måste handla om ett lokalt problem i Oslo då jag vid mitt nästa besök i Stavanger inte kunde hitta motsvarande förbud.

På Gardemoen har man en slumpgenerator som väljer ut var tionde passagerare i säkerhetskontrollen, för lite nogrannare kontroll, jaq har lyckats pricka den 4 gånger under den senaste månaden. Nästa gång jag åker till Oslo ska jag packa ned ett hopprep i handbagaget för att se reaktionen.

Ha en underbar vecka

Fredrik

2 kommentarer:

  1. Hahaha :D JA du Norge verkar ha lite andra problem än oss andra :D Dock hade en "Håll ordning på mini turken" passat bra för vår del då Miriam är fullständigt fascinerad av dessa band. Vi fastnar alltid i kontrollen, dock beror det inte på slumgeneratorn utan på Al Quida gubben. Men vi är vana.. Vi har rutinen inne och brukar gå ganska smärtfritt ändå :D Tacka vet jag Dubai, där vi var dom ändå som fick passera gå direkt, istället för att stå och bli utfrågade i 30 min vid passkontrollen. Han fixade tom fram en liten schejk som eskorterade oss genom säkerhetskontrollen :D Me like

    SvaraRadera
  2. Haha, en liten schejk. Oljemiljardär och bagagepojke...

    SvaraRadera