söndag 28 februari 2010

En dansk vår är bättre än 30 cm nysnö...


Möt våren i Paris, har man gjort, men möta våren i Köpenhamn var något nytt. Rapporterna hemifrån talade om kyla och mera snö, men i Köpenhamn var det plusgrader och snön lät mig till och med se lite gröna gräsmattor. Härligt! Jag kan känna hur kroppen laddar upp med ny energi inför helgens väntade snöskyfflande i kolossalformat.


Redan på väg upp till Arlanda inför Danmarkstrippen, plingar det till i telefonen och ett SMS förkunnar att jag har väl inte glömt ta med slips, skjorta och helst kostym.....Ajajajaj, vi IT-konsulter slutade med sådant redan på slutet av 80-talet, hade inte en tanke på att ett företag i Danmark skulle ha sådana krav. Tur som var hade jag i alla fall packat ner ett par skjortor, strukna med för den delen, så då återstår bara att hitta en slips så är man "home safe".



Mina kollegor från Tyskland och Holland, mötte upp på Kastrup med ett stort leende på läpparna när de såg att jag lyckats inte bara fixa fram en slips, utan dessutom likt Stålmannen lyckats byta om på en toalett (ingen telefonkiosk, hittade ingen) innan jag kom ut i ankomsthallen. Nu kunde väl inget mer gå snett i en datanörds värld?..




En uppstart av projektet där min gamle vän Chris (Engelsmannen från Holland) skulle vara med, gjorde de första två Köpenhamnsdagarna extra kul. Man slipper sitta själv och stirra på hotellrummets makabra konst, utan kan fixa kvällsmaten ihop i rummets pentry (eller i restaurangen)...

Redan dag 1 insåg jag att det fanns badkar på rummet, vilket jag givetvis inte hann med under veckan (OS på TV). Tur jag ska dit kommande vecka med, efter helgens snöskottning kan jag behöva ett avslappnande hett bad...



När jag kryper ner i badkaret på måndag kväll, ska jag som den nörd jag är njuta av det ögonblick jag lyckades fånga vid frukostbordet under söndagen, min minsting Esmeralda, ätandes gröt och bläddrandes i den gamla slitna boken "Avancerade funktioner i Windows 3.1". Det ska börjas med lite historik inom IT innan man dyker på allt nytt enkelt....


Esmeralda älskar att rita i Paint och har lärt sig snabbkommandot för att plocka fram ett nytt ritblad (Ctrl+N) och därefter välja att inte spara det hon gjort, härligt med ytterligare en blivande konsult i familjen......

Någon måste ju bära fanan högt :-)

1 kommentar:

  1. Nu är ju det tyvärr inte det enda hon kan på datorn..det var bara ogjort att hon bytt namn på mitt användarkonto *suck*


    Pyss

    SvaraRadera