torsdag 15 april 2010

De grå tinningarnas charm..




Besökte en frisör i Borlänge igår efter min lilla tripp till Insjön. Började känna mig som en riktig "skogs-ta-mig-fan" och insåg att detta kan inte längre fortgå, nu klipper jag håret medan jag fortfarande har något kvar att klippa. De tidigare så charmiga grå tinningshåren nådde nästan till axlarna och liknelsen med en Old English Sheepdog låg väl nära till hands för att kännas riktigt bekväm.



Stressen på frisörsalongen var betänklig och jag insåg genast att jag låg i hårväxningssynk med en stor del av södra dalarnas befolkning och diverse ditresta bussbolagsanställda. Min vanliga frisör Anette har gått i pension och jag har haft svårt att förlika mig med tanken på att behöva lära upp en ny frisör i skapandet av min komplicerade frisyr, men Maria har upplyst mig om att de med stor sannolikhet kan räkna ut hur min frisyr ska se ut bara genom att se min stripiga kalufs och få reda på när jag klippte mig sist.

Då jag är en fegis trots detta valde jag just Borlänge för mitt håräventyr eftersom just den aktuella salongen är det enda stället jag faktiskt klippt mig på förutom Anette under de sista 10 åren, så de fick bli min port ut på den farliga frisörmarknaden (försiktighet är en dygd...).

När det äntligen var min tur hamnade jag i stolen framför en ca 25-årig tjej med en häftig frisyr med slingor högt som lågt och genast började jag pedagogiskt beskriva förfarandet för att uppnå Status Quo med min normala frisyr.

- Inga problem, det fixar vi till, svarade hon leende och vips började rakapparaten surra i nacken och allt började se ut som jag är van vid.

Min oro var givetvis obefogad och nu kan jag kasta mig runt i frisörsalongerna i framtiden utan någon som helst skräck och oro. Jag kan låta Anette vara pensionär och förlita mig på nästa generation av frisörer.

I detta nyinfallna lugn började jag istället inspektera mina grå tinningar och insåg genast att mina tinningar måste ha växt abnormalt, för nu fanns det minsann en grå matta som sträckte sig från tinning till tinning i alla upptänkliga väderstreck. Hur det nu gick till eller vad som föranledde detta har jag ingen aning om, men plöstligt inser jag att såväl Henrik Schyffert som Glenn Hysén numera har en kollega, bara att acceptera att man inte längre är den yngling man kan tro sig vara ibland...



Fredrik börjar bli en gammal man....

1 kommentar:

  1. Grått e flott som min gamla farmor sa :)
    Klart det ska vara grått, min Perre e på god väg (fast det vet han inte själv...)

    /Carina

    SvaraRadera