söndag 11 april 2010

Vårkänslor spira.....


Solen skiner över ett Gammelbo där lite snö fortfarande försöker hindra vårens intrång. Nu kan man verkligen känna att vintern kommer att få ge sig för min favoritårstid, våren. Ett säkert vårtecken är bytet av vinterdäck till sommardäck på Marias bil, det är då man får visa sin manlighet i all prakt. Utrustad med fälgkors och domkraft känner man sig några snäpp mer macho än när man frenetiskt klickar på datormusen.



Marias lilla Opel Astra är mitt enda däckbytarprojekt eftersom mina däck förvaras hos och byts av min märkesverkstad, man är ju lite bortskämd med tjänstebilar. Sagt och gjort, den lilla gulliga s.k domkraften fungerar alldeles utmärkt, även om jag är övertygad om att den inte är avsedd för årliga byten av 8 däck utan bara för att byta ett däck vid eventuell punktering. Skulle inte ha tänkt så, redan vid däck 2 brakar den lillla, lilla domkraftens gängor och där står jag med 3 vinterdäck och ett sommardäck. Nu är min gräns nådd, är man macho ska man f-n ha en riktig domkraft också, en garagedomkraft, inte en liten fjantig vevskapelse levererad i galonfodral.

Det lilla mysiga däckbytarprojektet har nu fått en ny dimension, införskaffandet av en riktig domkraft men tillhörande bilresa till närmsta OK-mack (Lindesberg). En timmes projekt har nu förvandlats till något helt annat än vad som planerades från början, låter som tidsoptimisten Fredriks fritidsdilemma igen.

Hurra, hittade en riktig domkraft för bara 250 spänn, givetvis fanns det även leksaker bredvid domkraften vilket Esmeralda inte missade. Vilken beräknande, slug mackägare placerar leksaker på samma hylla som domkrafter?
- Lite pärlor och en domkraft, tack. Verkar ju helt naturligt när man känner på meningen.

Hemma igen, går själva däckbytet av de resterande däcken på mindre än 20 minuter och jag ser redan fram emot att få sätta på vinterdäcken igen.....not.

Vilken timing, sommardäcken på plats och Maria har precis fixat Crepes med Räkstuvning. I morgon (söndag) blir det slipning av väggar och lite förberedelser inför veckans lilla tripp till Oslo, där finns det säkert någon trevlig Odd Molly-butik att besöka...


Släpp fångarna loss det är vår.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar