lördag 8 maj 2010

Mr Odd Målla..vilse i sin egen trädgård

Efter ännu en givande arbetsvecka väntar en lugn, fin och efterlängtad helgvila för de flesta....men inte för undertecknad. Redan i måndags lade jag grunden för en riktig trädgårdshelg, då jag köpte nytt tändstift såväl som kedja till vår semi-antika motorsåg från JOBU.

Förra sommaren lyckades jag inte starta den över huvudtaget, men i år skulle fanskapet igång till varje pris. Marias blivande gårdsbutik håller på att få hela taket intryckt av någon trädliknande växt (ni märker att jag sov djupt under naturkunskapen) och ett av min trädgårdsuppdrag under våren är att befria taket medan det fortfarande är möjligt.

Sagt och gjort, efter en begynnande kramp i högerarmen lyckas jag likt en bergslagsvariant av "Leatherface", med ett groteskt grin på läpparna få igång den orange tingesten och svingar den glatt utanför fönstret där Maria tittar ut, till saken hör att jag var tvungen att skruva isär den ytterligare en gång för att vända på kedjan (fel håll tydligen), men denna gången startade den lite enklare.

Som tur var behövde ingen av mina mycket mer skogsvana grannar se mig slutligen fälla trädet med hjälp av spännband och alla mina återstående krafter. Glad i hågen av min framgång fortsatte jag att fälla allt som kom i min väg, både en irriterande Hägg, en felplacerad Björk samt delar av ett hängande äppelträd hann sätta livet till innan soppatorsken hejdade min framfart.


Förra året investerade vi i en jordfräs (man vill ju ha sin egen potatis) och potatislandet som låg i träda förra året liknade mer en sommaräng än ett land avsett för rotfruktsodling. Eftersom jag tog den hårda resan med fräsen redan förra helgen kunde jag ägna mig åt finlir idag (hur fan man nu finlirar med en jordfräs) och nu börjar det likna ett stundande potatisland där vi kan sätta våra grödor inom en snar framtid.

När Maria efter mitt sågande och fräsande ropade att nu finns det minsann blandsvampstoast att avnjuta, är jag som den ansvartagande husbonde man nu är, först in och avsmakar svampstuvningen, bara ifall att det har smugit ner sig någon liten flugsvamp i stuvningen. Man vill ju inte riskera sina övriga familjemedlemmmmmmmmmmmmmmmarrrrrrrrrrrrrrr.........

I morgon ska jag byta ut några eluttag, det ska bli spännande...

2 kommentarer:

  1. Aha! Motorsågsmassakern i Gammelbo! Starta den inför mina grabbar så ska du få se på äkta skräckfilm! Tydligen har de tjuvkollat på den filmen utan sin moders vetskap! Grr! Om du kopplar el i morgon får du vara på din vakt, det är faarrliga grejer! Se till att du är jordad, vill inte veta av någon scary movie inte! Kram

    SvaraRadera
  2. Lugnt, har nya gummistövlar....tänker inte stå barfota i en vattenfylld badtunna iaf....även om det vore mer sport...

    SvaraRadera