Torsdagen den 5:e Juli 2012:
Så var det så äntligen dags för lite semester för herr Pålerud, lång och trogen tjänst hos såväl SAS som Radisson hade skramlat ihop tillräckligt mycket poäng för att finansiera en veckotripp till Medelhavet innan takrenoveringen upptar all "ledig" tid.
Vi lyckades till slut enas om att Malta, var nog ett trevligt semestermål, av den enkla anledningen att ingen verkar ha varit där. Klarar inte av att besöka turistorter där varje meny finns på såväl engelska som tyska och svenska, nej det ska minsann vara så "Native" som möjligt.
Jag kan givetvis villigt erkänna att Radisson Golden Sands Resort and Spa inte är så j-vla "Native", men det är i alla fall inte direkt överfullt av svenskar och det räcker som "GO" för mig. Tyvärr finns det begränsat med flighter till Malta, bara torsdagar och söndagar, dessutom vid okristliga tider som i mitt fall torsdag morgon 06:00, men vad gör man inte för att få chansen att göra slut på alla Hawaiian Tropic man samlat på sig genom åren.
En ganska enkel resa från Arlanda inleddes på ett sätt som jag trots alla mina flygningar aldrig varit med om, ett bombhot mot mitt flyg, sanna mina ord, ett bombhot. En kraftigt överförfriskad man blev stoppad i gaten från att resa till Malta och häver då ur sig att han har lämnat en bomb på planet. Följden av detta blir inte bara 2 timmars försening och ett annat plan från ny gate, utan dessutom sjukvårdare som får hantera passagerare med andnöd och panik.
I mitt fall innebar det att vi kunde smita upp i Loungen och käka lite frukost innan det var dags för avfärd, dessutom kom vi fram till Malta vid en bättre tidpunkt gällande incheckning på hotellet, därmed inte sagt att det var en trevlig upplevelse. En galenpanna lyckades i alla fall förstöra semestern för 3-4 passagerare som valde att inte boarda den nya flighten till Malta 08:00 pga oro orsakat av tidigare nämnd "idiot".
Personalen på flyget var helt underbar och stöttade alla, samt givetvis bjöd på både mat och förfriskningar för att få alla att må bra, en eloge till såväl kabinpersonalen som kapten som höll alla informerade fortlöpande under dramat som inledde min semester.
Väl på plats i Malta slogs jag av den fantastiska standarden på flygplatsen, liten men otroligt fräsch och välorganiserad....och för er som inte fick köpa taxfree på Arlanda, misströsta inte, det finns en shop vid Bagage Claim med riktigt bra priser på livets nödtorft.
På Malta har man ett Taxisystem framtaget för att undvika ruffel och båg, alla som åkt taxi från Arlanda förstår vad jag pratar om. Vid en kassa köper man en taxibiljett till Fastpris och blir tilldelad en bil som kör en till rätt adress utan frågor (lämna några € i dricks, ett tips från coachen). Ta chansen att fråga om Malta under taxiresan, chauffören berättar gärna om Malta och dess historia.
På grund av eller tack vare min väl utvecklade relation med Radisson, väntade givetvis en uppgradering till en svit på oss när vi kom fram till hotellet, bara att tacka och bocka, vad mer kan man begära vid ankomsten till detta Paradiskomplex, ja givetvis möttes vi av trevlig leende personal som faktiskt verkar vara genuint trevliga, utan baktankar (som i USA).
Hotellet i sig behöver minst ett blogginlägg, för det överträffar allt jag hittills har upplevt av service och valmöjligheter, ordet fantastiskt och ordet paradis kommer antagligen dyka upp regelbundet i min reserapporteringsblogg som kommer att uppdateras fortlöpande under min vecka här i "Paradiset".
På återhörande, nu väntar after-sun-lotion sessionen på mina grillade lekamen.
/Fredrik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar