lördag 9 januari 2010

Det är lördag morgon....

Av alla ting som kan fånga mitt intresse en iskall januarimorgon då snön glimmar och lederna knastrar, finns det två som definitivt inte hör dit, fästingar och mördarsniglar. I dagens utgåva av Nerikes Allehanda, som jag förövrigt lyckades hämta ute i brevlådan 100 meter bort endast iförd tofflor (givetvis med ytterkläder i övrigt), möts jag av skräckrubriken "Fästingarna mår gott under snön". Den informationen ville jag verkligen inte ha idag, eller någon annan dag heller för den delen.

Fästingarnas välbefinnande står inte med på min intresselista, någon av de 365 dagarna på året. Artikeln berättar med bildillustrationer om hur såväl fästingarna som mördarsniglarna, trivs utmärkt i den bittra kylan tack vare det tjocka snötäcket. Kul för dem då, kan inte en artikel berätta syftet med deras existens istället, så jag kan förstå vems spratt deras tillkomst var från början.


Ett annat ämne som fångar mitt intresse denna morgon är den plötsliga elbristen som drabbat oss i Sverige, den ska visst orsakas av att vi inte bara är överraskade av att det är vinter utan även bero på att de som levererar elen via kärnkraften (Vattenfall), kraftigt missbedömt en uppgradering från analog till digital teknik hos kärnkraftverken. Denna brutala felbedömning leder givetvis till en bestraffning för våra el-leverantörer i form av att de måste höja sina redan överdimensionerade elpriser och låta konsumenten betala för deras bibehållna vinst.

Det kanske är dags att krypa ner under täcket igen och invänta en varmare årstid...

2 kommentarer:

  1. Har inte läst din blogg på flera månader, kul att du e aktiv ! Jag har startad en ny nu, fick bloggtorka ett tag men nu får vi hoppas man vill skriva mer !

    Hälsa hem !

    SvaraRadera
  2. Haha! Hälsa hem, sure...
    Hoppas det fungerar bra med nya lägenheten sis...

    Hälsa alla, så ses vi snart..

    SvaraRadera