torsdag 21 januari 2010

En helt vanlig dag i hantverkarens liv....

På lördag ska trägolvet läggas på plats i grabbarnas rum. Det blir premiär för mig, har aldrig lagt golv överhuvudtaget förut, så varför inte ta tjuren vid hornen och börja med ett gediget furugolv med 30 mm tjocka plankor första gången. Har lärt mig golvläggarråden på Beijers hemsida utantill samt läst en hel bok om golvläggning, så nog ska det väl kunna gå vägen.

Efter jobbet idag var jag till Karl Hedin och skaffade mig 58 millimeters skruvar och trälim som är avsett för monteringen och när jag lämnade bygghandeln var jag även utrustad med en förstklassig baksmälla, det skulle visst vara så. Kan det ha att göra med att man förfestar (förfäster) med limmet innan man screwar i vinkeln mellan spirorna innan baksmällan gör sig gällande? Vad vet väl jag, är datakonsult inte snickare...


För er som nu funderar på att förlägga nästa utekväll till bygghandeln kan jag som amatörhantverkare avslöja att en baksmälla är inget annat än ett vinkeljärn som används för att knacka ihop golvplankorna (här ser ni en som kan facktermerna), men vi närmare eftertanke inser jag att en smäll i bakhuvudet med den antagligen skulle frammana smärtor som inte ens den mest brutala frostnatt kunde matcha.

Tror nog det får bli endast ett glas vin på lördag, vill ju undvika dubbel baksmälla på söndag morgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar