måndag 13 juli 2009

Bränt barn skyr elden...eller?


En sak som slår mig i början av varje sommar, är hur fanatiskt soldyrkande jag är. Det måste vara något som följt mig redan från barnsben när man "tvingades" tillbringa sina sommardagar på stränderna vid Lökken och Blokhus i Danmark. Solskyddfaktorer var något som ens föräldrar bara hade hört om och avfärdade som något som bara fungerade som en flugfångare för sanden, som sedan följde med in i bilen på hemresan och gjorde slutstädningen av stugan extra krånglig.


En positiv bieffekt av detta är givetvis att man numera har lätt att få en fin somrig nyans över hela kroppen och att man antagligen har legat på gränsen till Malignt Melanom under snart 40 år, vilket inte är lika positivt.Numera har jag givetvis en mer restriktiv syn på det här med solande och efter den första "BurnOuten", brukar jag faktiskt börja smörja in mig lite med minst solskyddsfaktor 2. Det är ju bara andra med "icke-valonhud" som drabbas av sådana hudåkommor.


Jag måste i samband med djupa relation med Solguden Ra passa på att citera ett inlägg som Daniel Ström, en god vän till mig skrev för att beskriva sin första chockartade nära solen upplevelse med mig. Vi kastar oss ca 10 år tillbaka i tiden och besöker den franska rivieran.


"Fredrik, det här med att sola....

Att lägga sig på playan i Nice en hel dag, kritvit och på jakt efter en riktigt snygg bränna låter ju inte fel. Som tur var fanns Fredrik på plats då vi besökte TechEd 98 och han kom med ett lysande förslag på hur man uppnår just det "in no time". Tur var också att han vänligen men bestämt förklarade att solprodukter med s.k "solskyddsfaktor" endast används av mycket små barn.

Istället smorde han noggrant in min rygg med en profsprodukt från Hawaiian Tropic eller liknande som dessutom luktade härligt av kokosnöt. När jag påpekade att det började kännas varmt redan efter 10 minuter kom det snabbt till svar att "så ska det vara, ett tecken på att det tar bra". Man tål ju en del smärta, varför jag härdade ut i princip hela dagen. När vi traskade mot hotellet kände vi verkligen att det "tagit" otroligt bra, speciellt på mig sa Fredrik.

Så kom ihåg, när ni ska sola, kolla det senaste med Pålle innan ni börjar, det kan verkligen löna sig."


Precis som Danne skriver i sin lilla sola-med-Fredrik propå, vill jag bara avslutningsvis göra er uppmärksamma på att, mina tips kring solande och solskydd antagligen kommer bespara er en stor del av de utlägg som annars krävs vid införskaffande av rekvisita till Kräftskivorna, men passa er noga för att befinna er för nära Pandalus-kartongerna efter de inledande snapsarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar