tisdag 28 juli 2009

IKEA i all ära....men varför inte gå hela vägen


När jag och min sambo bestämde oss för att sätta pärlspont i lilla hallen utanför badrummet på nedervåningen anade jag föga vad det skulle innebära i förlängningen....Jag var nu utsatt för en komplott som skulle kasta mig tillbaka till den tiden då min släkt var möbelsnickrare och möbelfabrikanter. Huset jag bor i är byggt av min morfars far, tillika grundare av den numera till grunden nedbrunna snickerifabriken Östgren & Söner.


När huset byggde var IKEA inte ens en tanke i Kamprads medvetande, inte heller var de mått som IKEA numera har standardiserat ens i närheten att kommas på. Alla byggnationer baserades istället på hur virket man byggde av såg ut. För att göra denna lilla historievandring lite kortare, det finns inte en möbel, hylla eller skåp från möbeljätten som passar i min lilla hall, jag får helt enkelt konstruera den själv.


Nu skrider min sambo till verket, med en fullfjädrad skiss/ritning på hur vår nya hatthylla/skohylla/lådhurts m.m ska se ut. Jag var nu fångad i min egen bakgrund, lurad in i möbelkonstruktörens dunkla vardag av en listig kvinna. Nu gäller det att behålla humöret, för om detta lyckas har jag försäkrat mig om evig kärlek och många spännande installationer i framtiden. De som beklagar sig över knapphänta bruksanvisningar från IKEA, lägg ner!! Börja istället med 2 tomma händer och konstruera alla delarna till er egen väggfasta konstruktion utifrån "HobbyPlankor" från COOP-Bygg.


Det är nu agnarna ska skiljas från vetet, cirkelsågen ska gå varm och de unika måtten (beroende på lutande väggar) 163.7 cm, 38,4, cm, 29,3 cm, 30,7 cm ska sågas till från en planka som skall vara 35 cm bred inte 40 eller 30 som de färdiga måtten du köper är...


En kväll senare står jag nu här med alla fingrarna i behåll och alla delar i min byggsats i en hög på golvet...Nu ska hyllfan byggas också, skulle jubla över en förborrad Billy-hylla från Herr Kamprad. Men har jag kommit så här långt, så borde väl inte lite borrande stoppa mig.

Nejdå, nu ska den upp och den ska banne mig aldrig kunna demonteras mer, det klarar inte ens Kamprad av......




2 kommentarer:

  1. Roligt med en egen möbel ! Mer personligt så !

    Ska bli intressant att se :-) !

    SvaraRadera
  2. Klart du fixar det Fredrik! Med Marias hjälp förstås! Det behövs ju alltid lite kvinnlig list. Kram

    SvaraRadera