måndag 27 juli 2009

Datorer, datorer, mitt IT-liv del 2.


Brukar ofta fundera på vad som är hemligheten med att lyckas som IT-konsult och jag tror mig ha kommit på det. Jag har under drygt 14 år arbetat på samma IT-bolag och under den tiden hunnit arbeta med såväl utbildning, serverinstallationer, helpdesk, support inom alla områden från klientsystem till serversystem och mailsystem.


Jag har under den tiden studerat och certifierat mig inom allt som kommit i min väg, från Windows 3.51 till Windows 2008, inom säkerhet och inom pedagogik inriktad mot teknisk utbildning. Konferenser i massa olika länder, kunder i hela norra Europa har givetvis gett mig massor med kunskap och erfarenheter, men hemligheten med att lyckas inom IT-världen handlar egentligen om något helt annat.


Det handlar om att vara socialt begåvad, att vara genuint intresserad i andras dataproblematik samt att lära sig av andras och egna misstag. Vad det gäller kunskaper, bör man givetvis inrikta sig på något som andra tycker är jobbigt och komplext och förvissa sig om att alltid kunna lite mer än de andra.


Efter några år inom branschen lär man sig vad som kommer att bli viktigt och aktuellt, då gäller det att lära sig detta innan andra kommer på detsamma....var alltid före. Kör inte fast i ett spår, det spåret kan ta slut, ha flera områden i bagaget.


Mitt senaste val som också tagit över hela min tid som IT-Konsult handlar om katalogtjänster, något som är självklart för alla men ändå verkar vålla stora problem i all sin enkelhet. Under slutet av 90-talet släpptes Active Directory, en skaplig katalogtjänst som hade en fantastisk potential på sikt, nu gällde det att hänga på tåget och helst köra loket.


Nu undrar många säkert vad en katalogtjänst är och det ska jag berätta i nästa del av mitt IT-liv. Under tiden rekommenderar jag er att bläddra lite i telefonkatalogen och fundera på hur man hittar någon som bor i ens närhet och heter Karlsson...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar