torsdag 30 juli 2009

Den svenska ödmjukheten....



Hur många känner igen sig i följande situationer:

1. Efter en inte alltför välsmakande måltid på restaurang frågar servitören om det smakade bra. I huvudet mal tankarna och ni vill ställa er upp och säga, -Nej fy fan vad det smakade illa, ska man verkligen behöva betala för det här? Men ni nickar med ett tillgjort leende och säger ja tack. Till råga på allt lämnar ni dricks för att inte såra någon..Förhoppningsvis går dricksen till en matlagningskurs.

2. En bilist kör upp 2 meter bakom er kofångare och verkar väldigt ivrig att komma förbi, kanske ska de till förlossningen eller är på väg till sin egen begravning. Vänlig som du är håller du lite till höger i vägrenen, trots att du själv ligger 10 km/h över tillåten hastighet. Efter den våghalsiga omkörningen sänker den ivriga plötsligt farten och bromsar upp den fina trafikrytm du själv hade och vägrar dessutom att köra åt sidan, trots att de nu uppenbarligen har världens viktigaste mobilsamtal på gång.

3. En fullkomligt oduglig säljare på på en större kedja beskriver datatillbehör för dig på ett fullständigt felaktigt sätt, vilket du vet eftersom du själv är dataspecialist sedan 18 år. Han har redan övertygat den gamla damen som bad om råd före dig att köpa en dator som är det hetaste på marknaden, trots att den sedan länge är omodern.

Vad gör vi som svenskar i dessa situationer och vad borde vi göra?

1. Ingenting, men bestämmer oss för att inte gå dit igen, vilket vi ändå gör igen efter någon vecka eller två.

2. Knyter näven och önskar att det skulle dyka upp en älg eller något framför galningen.

3. Köper det vi ska ha och hoppas att säljaren är sjuk nästa gång vi måste köpa något i den butiken.

Vad borde vi göra för att få mental frid i dessa situationer?

1. Samtidigt som du får notan lämnar du över en räkning för sveda och värk, eftersom du var tvungen att äta skiten som de skrapat upp från trottoaren och stekt med lite ströbröd, samtidigt som du erbjuder dig att mot en mindre ersättning inte berätta för dem som sitter och läser från menyn att berätta vilken sylta de ramlat in på.

2. Blinka och tuta vilt tills han åker ut i vägrenen, glid upp jämnsides, ge honom fingret och preja honom av vägen.

3. Spring ikapp damen som han lurade ta med henne tillbaka och be honom förklara vad han just försökte sälja till henne, medan du hjälper henne att ställa frågor som han definitivt inte kan svara på. Be honom därefter om 50% rabatt på det du ska köpa med hot om att gå till Konsumentombudsmannen med hela storyn.

De ovanstående är antagligen inte politiskt korrekt och skulle antagligen inte ske heller, men oj vad skönt det skulle vara....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar